11307_114_Dann_Low.jpg

"Dit is het echte leven dat ons te wachten staat"

MATHIAS DE RUYCK (GO ROESELARE) IS AL VIJF MAAND AAN DE SLAG BIJ OBUMEX VIA HET TRAJECT VAN DUAAL LEREN. “TOEN MIJN LEERKRACHT DIT BEDRIJF VOORSTELDE, HOEFDE IK NIET LANG NA TE DENKEN. IK KON HET ZEVENDE JAAR OOK INTEGRAAL OP SCHOOL VOLGEN, MAAR DUAAL LEREN SPRAK ME MEER AAN. DRIE DAGEN PER WEEK BRENG JE IN HET BEDRIJF DOOR EN DOE JE ERVARING OP ALS WERKNEMER. BOVENDIEN KRIJG JE ER EEN LOON BIJ EN HET STAAT MOOI OP JE CV. IK WEET ZEKER DAT IK HIERDOOR SNELLER AAN GOED WERK ZAL GERAKEN.”

De voorbije weken heeft Mathias geschuurd, kasten afgeplakt, opgestopt en panelen door de lakstraat gestuurd. Vanaf volgende week wordt hij bij een andere afdeling geplaatst om ook ervaring op te doen in het fineren en platen opdelen. En daarna volgt weer iets anders. Mathias: “Die variatie vind ik belangrijk. Ik wil zoveel mogelijk leren want zo weet je nadien beter waar je voorkeur naar uitgaat. Dat is meteen ook het grootste verschil met een schoolomgeving. Ik zou elke leerling duaal leren aanraden, want ik heb hier nu al immens veel meer geleerd dan op school. Dit is het echte leven dat ons te wachten staat. Op de werkvloer krijg je tijd om dingen te herhalen en zo leer je beter.”

11307_181_Dann_Low.jpg

Allemaal maatwerk

Bij duaal leren wordt de leerling zowel door zijn schoolbegeleider als door een gekwalificeerde mentor op de werkvloer ondersteund. Die opvolging is belangrijk om te zien dat Mathias alle nodige facetten aangeleerd krijgt die door de school voorgeschreven zijn. In dit geval gaat het om ongeveer vijftien verschillende activiteiten. Sam Deturck, al jaren actief bij Obumex, volgde een tweedaagse opleiding bij Woodwize als mentor en begeleidt Mathias nu op de werkvloer. “Ik onderhoud nauw contact met zijn schoolbegeleider Jeffrey Stroobant. Beiden zijn we van mening dat Mathias, als hij zo verder doet, een mooie toekomst wacht. Hij kan de vruchten plukken van een duaal leren-traject. Dat is vooral veel interessanter dan stages omdat je de leerling langer bij je hebt en daardoor veel meer competenties kan aanleren. De student krijgt ook meer inzicht in projecten omdat hij die van start tot de finish kan meemaken terwijl hij vroeger slechts een fractie kon zien tijdens een korte stage. Op die manier is hij beter voorbereid op een echte job. Zeker bij ons, waar het dan nog eens allemaal maatwerk is.”

Een schoolvoorbeeld

Ook trajectbegeleider Jeffry Stroobant is enthousiast. “Mathias is een schoolvoorbeeld van het duaal leren-effect. Hij heeft al een goede attitude en kweekte ook in korte tijd een positieve werkmentaliteit. Het is bovendien iemand die snel leert. Obumex is een dankbare partner voor duaal leren en ik heb de indruk dat er wel meer bedrijven zijn in de omgeving die de meerwaarde ervan inzien en er werk van willen maken. Soms merk ik wel een verschil met éénmanszaken waar het begeleidende onderdeel en overleg vaak als last wordt gezien. Ze hebben er minder tijd voor. Maar stilaan komt duaal leren erdoor en ik ben er 100% zeker van dat het de toekomst is én de enige manier om leerlingen in onze sector te houden.”

11307_131_Dann_Low.jpg

En wat houdt die toekomst in voor Mathias?

“Ik zou hier graag blijven en misschien pistoolschilder worden bij Obumex. Momenteel zoeken ze zo iemand. Ik heb al even van die ervaring mogen proeven en het beviel me wel. Al kan ik het nog niet met 100% zekerheid zeggen omdat ik nog niet alles gedaan heb en nog heel veel ervaringen moet opdoen. Maar werken bij Obumex zie ik zeker zitten!”