172200 | Leidinggeven - basisopleiding

terug naar de vorige pagina

 

doel
doelgroep Leidinggevenden
vereiste voorkennis
inhoud Evolutie van de organisatie en de rol van de leidinggevende hierin
Als leidinggevende heb je een verantwoordelijkheid ten aanzien van je team van medewerkers, de organisatie, je (interne) klant en tenslotte ook jezelf. Het opnemen van deze “subrollen” vereist een aantal competenties. Het verwerven van een goed inzicht in je rol als leidinggevende en de daarbij horende competenties maken dat je je verantwoordelijkheid op een professionele wijze kan invullen.

– Wat houdt de taak/rol van de leidinggevende in ?
– Wat is het essentiële verschil tussen coachen en leidinggeven ?
– Wat zijn de doelstellingen van de organisatie en hoe kunnen deze overgebracht worden ?

Situationeel Leidinggeven
Afhankelijk van de taakbekwaamheid van de medewerker moeten leidinggevenden gepast kunnen reageren.

– Wat is “Situationeel leidinggeven” ?
– Hoe kunnen we duidelijke duidelijke instructies geven ?
– Hoe treden we disciplinair op ?
– Het slecht nieuwsgesprek.
– Het bijsturingsgesprek.
– Het participatief leidinggeven.
– Hoe voeren we een coachingsgesprek ?
– Hoe delegeren ?

Communicatie
Als leidinggevende is het belangrijk om je bewust te zijn van verbale en non-verbale communicatie, de volledigheid en duidelijkheid van de informatie die je geeft:

– Bevorderende en belemmerende factoren binnen het communicatieproces.
– De gepaste actieve luisterreflex.
– De vraagtechniek: open en gesloten vragen, controlevragen, akkoordvragen…
– De empathisch-directieve benadering van de gesprekspartner.
– Emotionele boodschappen op een rationele manier communiceren.
– Communicatie en overtuigen.
– De persoonlijkheidstypologieën leren kennen en er gepast op inspelen om een optimale communicatie te bekomen en een beter inzicht te krijgen in het eigen functioneren.

Assertiviteit

– Het verschil tussen assertiviteit en agressiviteit.
– Non-verbale assertieve gedragingen.
– Hoe reageren op niet-assertief gedrag ?
– Positieve boodschappen durven geven en ontvangen.
– Nee zeggen.
– Voeren van een slecht nieuwsgesprek.
– Wat is een klacht ?
– Verschil tussen klager en klacht.
– Hoe klachten correct formuleren ?
– Hoe een persoonlijke klacht opvangen ?

Motivatie
Wat kan ik als leidinggevende in mijn eigen dagelijkse praktijk doen om mijn medewerkers sterker te motiveren ?

– Welke rol kan de organisatie, de functie, het management, de collega’s, de medewerkers… spelen bij het de- of motiveren van de medewerkers?

– Inventaris van de eigen motivatoren en demotivatoren en deze van de medewerkers.

Conflicthantering

– Hoe ontstaan spanningen en conflicten ?
– Hoe kunnen we een conflict vermijden ?
– Hoe reageer ik in een conflict ?
– Afhankelijk van de situatie, het conflict anders benaderen.
– Hoe ontstaan weerstanden ?
– Hoe die weerstanden vermijden of minimaliseren ?
– Hoe ze op een optimale manier wegwerken ?

Feedback geven
Hoe kan ik als leidinggevende op een constructieve wijze feedback geven en vertrouwen opwekken ?

– Wat is feedback ?
– Essentiële voorwaarden voor feedback.
– Aanvaarden van en reageren op feedback.
praktisch Taken verdelen, instructies geven, problemen en conflicten oplossen, een project rond krijgen, personeel opleiden en motiveren, een team aansturen, … Een greep uit de resem vaardigheden die van elke leidinggevende wordt verwacht. Dikwijls een bron van problemen voor de betrokkenen. Want weinigen hebben de kunst van het leidinggeven in alle omstandigheden zo maar vanzelf in de vingers. Onze basisopleiding ‘leidinggeven en communicatie’ geeft iedere leidinggevende een vliegende start.
Na 2 dagen klassikale training is er een coaching voorzien van ongeveer 1,5u/deelnemer. Dit kan gebeuren via Skype of een ander medium. Individuele vragen kunnen op dat moment verder besproken en uitgediept worden.

Je krijgt niet alleen les van een ervaren trainer; Je kan het geleerde ook verder aanvullen met de ervaringen van medecursisten die werken in een industriële omgeving. Dit (sociale) netwerk wordt verder ondersteund via een Outlook- of Whatsapp-groep met de medecursisten. Tussen de sessies krijg je op die manier extra informatie (filmpjes, artikels, opdrachten, …) rond leiderschap. Het ideale moment ook om inzichten en kennis uit te wisselen met anderen die in hetzelfde domein werken.
standaard duurtijd (uren) 32
standaard kostprijs Kostprijs voor opleiding in open aanbod en onder voorbehoud van wijzigingen: 960,00 euro
KMO's kunnen betalen via de kmo-portefeuille / KO: 672,00 euro / MO: 768,00 euro
Vlaams opleidingsverlof Neen
   

Beschikbare sessies in open aanbod

Er zijn geen toekomstige sessies in open aanbod ingepland voor deze module.
Via dit formulier kunt u uw interesse voor deze module kenbaar maken.