159123 | Leveranciers selecteren, beoordelen en opvolgen

terug naar de vorige pagina

 

doel Welke criteria vind jij essentieel om met een leverancier (blijvend) zaken te doen?
Een aanvaardbare prijs-/kwaliteitsverhouding, leveringsbetrouwbaarheid, meedenken met jou als klant,…? Goed, maar hoe zet je een objectief systeem op om dit alles te bepalen en jouw groep leveranciers pertinent op te volgen? In deze opleiding krijg je een bruikbare leidraad om de juiste bondgenoten aan te trekken voor jouw business.
doelgroep Medewerkers uit aankoopdiensten
vereiste voorkennis
inhoud Het inkoopproces – de voorbereiding op leveranciersselectie
- Het "operationeel" versus "tactisch" inkoopproces.
- Analyse van de inkoopomzet en de productclassificatie.
- Behoefteanalyse.
- Specificatie.

Marktonderzoek en leveranciersselectie:
- Zoeken naar de juiste leveranciers.
- De RFI: "Request for information"
  - Onderdelen van een RFI.
  - Resultaten meetbaar en vergelijkbaar maken.
  - Documenten en templates.
- Toepassing:
  - Case 1: Algemene case.
  - Case 2: Toepassen op de eigen product- en/of dienstenmarkten.

Leveranciers beoordelen en opvolgen:
- Principes voor leveranciersevaluatie:
  - Selectiecriteria.
  - Wat is een Balanced scorecard (BSC) ?
  - Leveranciersaudit.
- Het contract:
  - Als beginpunt van leveranciersbeheer.
  - Wat is een Service Level Agreement (SLA) ?
- Toepassing:
  - Case 1: uitwerken van SLA's.
  - Case 2: uitwerken van een BSC
praktisch
standaard duurtijd (uren) 8
standaard kostprijs Kostprijs voor opleiding in open aanbod en onder voorbehoud van wijzigingen: 150,00 euro
KMO's kunnen betalen via de kmo-portefeuille / KO: 105,00 euro / MO: 120,00 euro
Vlaams opleidingsverlof Neen
   

Beschikbare sessies in open aanbod

Er zijn geen toekomstige sessies in open aanbod ingepland voor deze module.
Via dit formulier kunt u uw interesse voor deze module kenbaar maken.